Liikunnaniloa amiksessa

Blogi on luotu opiskelijoiden ja opettajien liikunnanilon, hyvinvointiin ja työkyvyn ylläpitämiseen liittyvän tiedon jakamiseen. Liikunnan- ja terveystiedonopettajat voivat jakaa blogissa kursseihin liittyvää materiaalia, tehtäviä, kertomuksia ym. Opiskelijat voivat ladata blogiin omia kertomuksiaan liikunnan ja terveystiedon saralta, kursseihin liittyviä tehtäviä ja muutenkin seurata hyvinvointiin liittyvää informaatiota. Blogiin on tarkoituksena tuoda informaatiota koulun liikunnan ja terveystiedon opetuksesta sekä koulumme vapaa-ajan liikuntamahdollisuuksista.

Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto 2osp. (pakollinen)

Kurssiesittely

Tavoitteet 

  •  osaa laatia itselle terveellisiä elämäntapoja, työkykyä ja liikuntaa edistävän suunnitelman ja toimia sen mukaisesti
  • osaa edistää ja ylläpitää opiskelu-, toiminta- ja työkykyään
  • osaa ottaa huomioon ravitsemuksen merkityksen terveydelle sekä tupakoinnin ja päihteiden haittavaikutuksen
  • osaa kuvata mielenterveyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkityksen ihmisen hyvinvoinnille
  • osaa edistää oppilaitosyhteisön hyvinvointia
  •  osaa kehittää toimintatapojaan ja toimintaympäristönsä turvallisuutta ja terveellisyyttä
  • osaa toimia turvallisesti ja ergonomisesti, ehkäistä tapaturmia, toimia ensiaputilanteissa sekä hakea apua.

 

Sisältö

  • Opiskelija tekee suunnitelman, jossa ottaa huomioon liikunnan, terveellisen ravinnon, levon, unen, virkistyksen, ihmissuhteiden ja terveyden väliset yhteydet omien liikuntatottumusten sekä oman opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämisen osalta
  • Opiskelija hakee tietoja ravinnon merkityksestä sekä tupakoinnin ja alkoholin haittavaikutuksista ja terveyshaitoista sekä muista terveyttä ja opiskelu- ja työkykyä kuormittavista tekijöistä
  • Opiskelija sitoutuu suunnitelmaan ja toteuttaa sitä, arvioi säännöllisesti suunnitelmaansa ja omaa toimintaansa, hyödyntää arvioinnissa muilta saamaansa palautetta, tekee suunnitelmaan päivityksiä ja arvioi omaa kehittymistään
  • Opiskelija liikkuu monipuolisesti soveltaen motorisia perustaitoja.
  • Opiskelija pitää yllä fyysistä toimintakykyään ja osallistuu liikuntatilanteisiin aktiivisesti reilun pelin periaatteita noudattaen
  • Opiskelija toimii liikuntatilanteissa turvallisesti sekä itsenäisesti että ryhmässä. Hän myös toimii sovittujen terveyttä ja turvallisuutta edistävien toimintaohjeiden mukaisesti yhteistyössä muiden kanssa
  • Opiskelija selvittää mielenterveyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Hän myös tuo esille ja pohtii, minkälaisilla toimenpiteillä edellä mainittuja asioita voidaan edistää.
  • Opiskelija toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän jäsenenä hyvinvointia edistävästi sekä suunnittelee ja osallistuu opiskelijoiden järjestämiin liikunta- ja muihin tapahtumiin sekä tilaisuuksiin
  • Opiskelija ehkäisee toiminnallaan liikuntatapaturmien syntymistä. Hän hakee ja antaa ensiapua ottaa toiminnassaan huomioon oman ammatin kuormittavuustekijät ja toimii ergonomisesti.


Keskeiset tehtävät:

  1. Tekee oman koulutusalansa kuormitusanalyysin.
  2. Henkilökohtainen suunnitelma oman hyvinvoinnin ja työssäjaksamisen edistämiseen ja ylläpitoon.
  3. Henkilökohtaiseen suunnitelmaan liittyvä tiedonhaku ja teorian käyttöä.
  4. Yksilöllisen liikuntasuunnitelman toteuttaminen, arviointi ja päivittäminen sekä yhteisiin ryhmäliikuntatunteihin osallistuminen.
  5. Ensiaputaitojen näyttö.

Arviointi

  • Terveellisiä elämäntapoja, työkykyä ja liikuntaa edistävän suunnitelman tekeminen (esim. raportti, portfolio, lomake)
  • Jatkuva tuntitoiminnan arviointi: ryhmätyöskentely, itsenäinen toiminta, turvallisuus, motoriset perustaidot ja lajitaidot 
  • Itsearviointi
  • Ensiaputaitojen näyttö





Ei kommentteja: